Dermokozmetikumok

Akciók

Akciók
Tavaszi fáradtság – mi az és mit tehetünk ellene?

Tavaszi fáradtság – mi az és mit tehetünk ellene?

A legtöbben minden évben tűkön ülve várjuk már azt a napot, amikor végre kijelenthetjük: megérkezett a tavasz, vége a hosszú, hideg télnek.

A fák, növények elkezdenek éledezni, a levegőt újra madárcsicsergés tölti be és ismét érezzük a bőrünkön a nap melegítő erejét – persze kora tavasszal azért még előfordulnak igen csípős hajnalok, de a remény már ott él, hogy hamarosan levehetjük a vastag kabátot és alacsonyabbra vehetjük a fűtést.

Ám a tavasz érkeztével mást is tapasztalnak sokan: a tavaszi fáradtságot.

Ezt a bágyadtságot, levertséget, ami akár heteken, hónapokon keresztül is uralkodhat a mindennapjainkon, és ami olykor gátja lehet az aktivitásnak, munkának, szociális életnek.

De mi is tulajdonképpen ez a tavaszi fáradtság, hol keresendők az okai és tehetünk-e valamit ellene?

Ha Téged is ez az átmeneti letargia sújt, teljesen érthető, hogy tenni szeretnél ellene, éppen ebben szeretnénk most segíteni!

A tavaszi fáradtság jelensége, tünetei

A tavaszi fáradtság jelensége, tünetei

Ha tavaszi fáradtságról beszélünk, akkor annak az életjelenségnek lehetünk elszenvedői, ami a szervezetünk energia-kimerülését takarja.

Jelentkezhet

fáradékonyság,

aluszékonyság,

fejfájás,

szédülés,

és nem ritkák az enyhe depressziós tünetek sem.

Mindez részben annak köszönhető, hogy a testünkben vitaminhiány lép fel, kimerülnek a C és D-vitamin tartalékai.

Azonban itt még nincs vége a történetnek, ugyanis a hormonháztartásunkra is rossz hatással lehet a tavasz érkezése, alacsonyabb melatonin- és szerotonin-szint formájában.

Mindkettő szoros összefüggésben van a napsütéssel, mivel a hosszabb nappalok miatt nyugtalanabbul alhatunk, és ez felboríthatja a melatonin-termelést, ezzel párhuzamosan az előző hónapok sötétségének utóhatása lehet a szerotonin-alultermelés, ami egyfajta boldogsághormon, és pont hogy a napfény hatására termelődik.

Mindezek mellett a tavasz változékony időjárása is ránk nyomhatja a bélyegét, a frontérzékenyek számára kifejezetten kellemetlen időszak lehet ez.

Ha esetleg többet is megtudnál a frontérzékenységről, akkor ebben a korábbi cikkünkben (https://prevenciopatika.hu/blog/352_fronterzekenyseg-mi-okozza-es-mit-tehetunk) utána olvashatsz!

C- és D-vitamin hiány 

C- és D-vitamin hiány

Erről a két vitamin-fajtáról mindenki tudja, hogy elengedhetetlen a szervezetünk számára, és fontos a folyamatos utánpótlásuk.

A C-vitamin (vagy más néven aszkorbinsav) egyrészt az immunrendszerünket erősíti, másrészt a kötőszövetek képződésében játszik kulcsfontosságú szerepet; hiányában skorbutnak nevezett betegség alakul ki, ami akár végzetes is lehet.

A D-vitamin, jobban mondva a D3-vitamin a bőrünkben képződik a nap UV-fényének hatására, és fontos szerepe van a kalcium-anyagcserében, így a csontok egészségének megtartásában, valamint az izomműködésben és az immunrendszer egészségében – hiánybetegsége esetén csontritkulás is kialakulhat.

És mi köze e két vitamin hiányának a tavaszi fáradtsághoz?

Nagyon is sok, ugyanis összefüggenek a téli időszakban fogyasztott táplálék minőségével és a minket érő napsütés mennyiségével, ez pedig pont tavaszra ütközik ki.

A C-vitamin legfőbb forrását számunkra a friss gyümölcsök és zöldségek jelentik, és hát valljuk be, januárban elég ritka mindkettő a boltokban. 

A rövid nappalok és a réteges öltözködés pedig a D3-vitamin képződést gátolják, napfény nélkül ez nem indul be.

Mit tehetünk a vitaminhiány ellen?

A tél elmúltával egyre több olyan zöldség és gyümölcs jelenik meg a boltok polcain, melyek már nem üvegházban vagy fóliasátorban, mesterséges körülmények között fejlődtek, így az első és legfontosabb, hogy ezekből fogyasszunk a lehető legtöbbet.

És ami legalább ennyire lényeges, hogy legyen az étlapunkon belőlük nyers is, ugyanis a különböző termések, növényi élelmiszerek a tartósítás (fagyasztás, befőzés, stb.) és a hőkezelés során rengeteget veszítenek tápértékükből és vitamintartalmukból.

Annak érdekében, hogy a hideg időszakban ne ürüljenek ki a szervezetünkből ezek a létfontosságú vitaminok és nyomelemek, mindenképpen javasolt étrendkiegészítőket (https://prevenciopatika.hu/56-vitaminkombinaciok-50-felett), vitamin-kombinációkat szedni, természetesen a kiegyensúlyozott táplálkozás mellé.

A D-vitamin kiesést pedig sok-sok szabadban töltött idővel, illetve szintén kiegészítő készítményekkel pótolhatjuk.

Kisgyermekek esetén erre különösen fontos figyelni, ugyanis a D-vitamin hiány angolkórhoz, csonttorzuláshoz vezethet!

Mit kezdjünk a hangulatunkkal?

Mit kezdjünk a hangulatunkkal?

A vitamin-szintünk pótlása olykor nem elég ahhoz, hogy újra a legjobb formánkban legyünk, hiszen a lelki állapotunkkal is foglalkoznunk kell, nem csak a testünkkel.

Mint említettük, a tavaszi fáradtság gyakran jár letargiával, enyhe depressziós tünetekkel, melyek ugyan nem maradandóak, ettől függetlenül kezdhetünk velük valamit.

Elsőként javasolnánk a testmozgást: a sport, a szabad levegőn töltött idő, legyen szó akár kocogásról, túrázásról, biciklizésről vagy éppen kertészkedésről, jelentős mértékben csökkenti a stresszt, mivel felpezsdíti a vérkeringést, átmozgatja az izmokat és az ízületeket, és nem mellesleg boldogság-hormont (szerotonin, adrenalin) szabadít fel.

Levertségre, fáradékonyságra ajánlható még valeriana-, komló- és citromfű-készítmények fogyasztása, amik természetes úton segítenek a pihenésben és a regenerálódásban.

Méregtelenítéssel is próbálkozhatunk

 Méregtelenítéssel is próbálkozhatunk

A téli időszakban jellemzően nehezebb, zsírosabb ételeket eszünk, továbbá több tartósított élelmiszert is – a fentebb említett okok miatt.

Ezért felhalmozódhatnak bennünk bizonyos méreg- és salakanyagok, amik szintén hozzájárulhatnak a nyomott közérzethez, így ha tényleg mindent meg szeretnénk tenni a megtisztulás, felfrissülés érdekében, akkor a méregtelenítés is egy megoldás.

Ezt megtehetjük egyrészt jóval több víz, ásványvíz (napi legalább 2 liter) megivásával, vagy salaktalanító teák fogyasztásával.

A sok folyadék egyébként is ajánlott, de az anyagcserénk lendületbe hozásával észrevehetően javulni fog a közérzetünk, és a felszívódás javulásával az energia-háztartásunk is.

A tavaszi fáradtság leküzdéséhez rendeld meg tőlünk a segítséget!

Téged is környékez a tavaszi fáradtság, és szeretnéd minél hamarabb magad mögött tudni, hogy aztán újult erővel és vitalitással vethesd bele magad az aktív életbe?

Ne szenvedj a levertséggel hetekig, töltsd újra szervezetedet vitaminokkal mielőbb, ehhez pedig minden segítséget megkaphatsz kínálatunkból!

Multivitaminok, étrendkiegészítők egész sorát találhatod meg oldalunkon akár életkor, akár nem szerint specifikusan, akár általános fogyasztásra!

Rendeld meg a kinézett vitaminokat, kiegészítőket mielőbb, és indítsd az idei tavaszt sokkal energikusabban!

Sőt, ha csatlakozol a Prevenció Prémium Klubhoz (https://prevenciopatika.hu/premium-klub-fooldal), akkor elsőbbségi kiszállítással kaphatod meg a rendelésedet, és további kedvezményekhez, akciókhoz is hozzájuthatsz!